HOTARARE Nr. 1252 din 12 decembrie 2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare si functionare a creselor si a altor unitati de educatie timpurie anteprescolara


                 HOTÄ‚RÂRE   Nr. 1252 din 12 decembrie 2012
privind aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară
EMITENT:      GUVERNUL ROMÂNIEI
PUBLICATÄ‚ ÃŽN: MONITORUL OFICIAL  NR. 8 din  7 ianuarie 2013

    ÃŽn temeiul art. 108 din ConstituÅ£ia României, republicată, al art. 27 alin. (2) din Legea educaÅ£iei naÅ£ionale nr. 1/2011, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, ÅŸi al art. 24 din Legea nr. 263/2007 privind înfiinÅ£area, organizarea ÅŸi funcÅ£ionarea creÅŸelor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare,

    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

    ARTICOL UNIC
    Se aprobă Metodologia de organizare ÅŸi funcÅ£ionare a creÅŸelor ÅŸi a altor unităţi de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    BucureÅŸti, 12 decembrie 2012.
    Nr. 1.252.

    ANEXA 1

   METODOLOGIE
de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară

    CAPITOLUL I
    DispoziÅ£ii generale

    ART. 1
    (1) Unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară, denumite în continuare unităţi, sunt creÅŸele sau, după caz, grădiniÅ£a sau centrul de zi, în situaÅ£ia în care se înfiinÅ£ează grupe de educaÅ£ie antepreÅŸcolară în aceste unităţi.
    (2) CreÅŸa este un serviciu de interes local, public sau privat, care are misiunea de a oferi, pe timpul zilei, servicii integrate de îngrijire, supraveghere ÅŸi educaÅ£ie timpurie copiilor de vârstă antepreÅŸcolară.
    (3) ÃŽn situaÅ£ia în care copilul antepreÅŸcolar înscris în unul dintre serviciile de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară prevăzute la alin. (1) împlineÅŸte vârsta de 3 ani în timpul anului ÅŸcolar, acesta poate frecventa programul serviciului respectiv până la finalizarea anului ÅŸcolar, fără a depăşi vârsta de 4 ani.


    ART. 2
    (1) CreÅŸele ÅŸi, după caz, centrele de zi în care se organizează grupe de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară fac parte atât din sistemul naÅ£ional de servicii sociale reglementat de Legea asistenÅ£ei sociale nr. 292/2011, prin furnizarea de servicii de îngrijire ÅŸi supraveghere, cât ÅŸi din sistemul de învăţământ preuniversitar reglementat de Legea educaÅ£iei naÅ£ionale nr. 1/2011, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, prin furnizarea de servicii de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară.
    (2) GrădiniÅ£ele în care se organizează grupe de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară fac parte din sistemul de învăţământ preuniversitar, reglementat de Legea educaÅ£iei naÅ£ionale nr. 1/2011, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
    ART. 3
    (1) Serviciile de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară oferite în cadrul unităţilor publice prevăzute la art. 1 alin. (1) sunt gratuite.
    (2) Activitatea de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se organizează pe niveluri ÅŸi tipuri, în conformitate cu prevederile legale generale referitoare la organizarea învăţământului.
    ART. 4
    Obiectivele generale ale educaÅ£iei timpurii antepreÅŸcolare vizează următoarele aspecte:
    a) stimularea diferenÅ£iată a copilului în vederea dezvoltării sale individuale în plan intelectual, socio-afectiv ÅŸi psihomotric, Å£inând cont de particularităţile specifice de vârstă ale acestuia ÅŸi de potenÅ£ialul său evaluat;
    b) realizarea unui demers educaÅ£ional bazat pe interacÅ£iunea activă cu adultul, rutina zilnică, organizarea eficientă ÅŸi protectivă a mediului ÅŸi a activităţilor de învăţare;
    c) promovarea jocului ca formă de activitate, metodă, procedeu ÅŸi mijloc de realizare a demersurilor educaÅ£ionale la vârstele timpurii;
    d) promovarea interacÅ£iunii cu ceilalÅ£i copii prin activităţi de grup specifice vârstei;
    e) sprijinirea părinÅ£ilor ÅŸi familiei în educaÅ£ia timpurie a copiilor.

    CAPITOLUL II
    Organizarea ÅŸi funcÅ£ionarea creÅŸelor ÅŸi a altor unităţi de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară

    SECÅ¢IUNEA 1
    ÃŽnfiinÅ£area ÅŸi acreditarea creÅŸelor ÅŸi a altor unităţi care oferă servicii de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară

    ART. 5
    (1) Unităţile care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară pot fi înfiinÅ£ate ÅŸi organizate în sistem public ÅŸi privat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (2) Unităţile prevăzute la alin. (1) pot fi înfiinÅ£ate de sine stătător sau ca structuri de educaÅ£ie antepreÅŸcolară pe lângă grădiniÅ£e.
    (3) ÃŽn cazul în care se înfiinÅ£ează grupe de educaÅ£ie antepreÅŸcolară în grădiniţă sau în centru de zi, acestea sunt considerate ca secÅ£ii ale unităţii respective, finanÅ£area ÅŸi încadrarea personalului asigurându-se conform prevederilor prezentei hotărâri.
    ART. 6
    (1) Unităţile publice care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se organizează cu avizul conform al inspectoratului ÅŸcolar judeÅ£ean/al municipiului BucureÅŸti.
    (2) Unităţile private care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, altele decât grădiniÅ£ele care înfiinÅ£ează grupe de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, se organizează cu avizul conform al autorităţii administraÅ£iei publice locale a municipiului, oraÅŸului, comunei sau, după caz, sectorului municipiului BucureÅŸti din raza administrativ-teritorială în care urmează să se înfiinÅ£eze ÅŸi cu avizul conform al inspectoratului ÅŸcolar judeÅ£ean/al municipiului BucureÅŸti.
    ART. 7
    (1) ÃŽn vederea obÅ£inerii avizului conform, prevăzut la art. 6 alin. (2), furnizorii de servicii prezintă serviciului public de asistenţă socială de la nivelul municipiului, oraÅŸului, comunei sau, după caz, sectorului municipiului BucureÅŸti din raza administrativ-teritorială în care urmează să se înfiinÅ£eze următoarele documente:
    a) un raport care cuprinde o descriere succintă a unităţii, datele de identificare, amplasarea în localitate, regimul juridic al spaÅ£iului, utilizarea spaÅ£iului, structura ÅŸi numărul de personal, numărul de copii pentru care se furnizează servicii ÅŸi argumentarea necesităţii înfiinţării acestuia;
    b) hotărârea organului de conducere al persoanei juridice cu privire la înfiinÅ£area unităţii;
    c) copie după actele de înfiinÅ£are ale furnizorului de servicii, persoană fizică sau juridică ori altele asemenea;
    d) copie după titlul de proprietate asupra imobilului în care va funcÅ£iona creÅŸa sau, după caz, actul care atestă dreptul de folosinţă asupra imobilului respectiv.
    (2) Pentru înfiinÅ£area creÅŸelor ca unităţi care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară furnizorul de servicii prezintă serviciului public de asistenţă socială prevăzut la alin. (1) următoarele:
    a) autorizaÅ£ia sanitară de funcÅ£ionare;
    b) autorizaÅ£ia sanitar-veterinară;
    c) autorizaÅ£ia de mediu;
    d) autorizaÅ£ia de securitate la incendiu;
    e) autorizaÅ£ia de funcÅ£ionare din punct de vedere al protecÅ£iei muncii;
    f) autorizaÅ£ia de funcÅ£ionare provizorie, eliberată de inspectoratul ÅŸcolar judeÅ£ean/al municipiului BucureÅŸti;
    g) certificatul de acreditare a furnizorului de servicii sociale.
    ART. 8
    Unităţile prevăzute la art. 1 alin. (1) în calitate de furnizori de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se autorizează/acreditează în baza Metodologiei de evaluare instituÅ£ională în vederea autorizării, acreditării ÅŸi evaluării periodice a furnizorilor de educaÅ£ie timpurie, elaborată de către Ministerul EducaÅ£iei, Cercetării, Tineretului ÅŸi Sportului.
    ART. 9
    (1) Suspendarea sau retragerea acreditării/autorizării acordate în calitate de furnizor de servicii de educaÅ£ie timpurie se realizează de către Ministerul EducaÅ£iei, Cercetării, Tineretului ÅŸi Sportului, la solicitarea inspectoratelor ÅŸcolare judeÅ£ene/al municipiului BucureÅŸti, ca urmare a propunerii autorităţilor administraÅ£iei publice locale sau din proprie iniÅ£iativă, în conformitate cu prevederile legale.
    (2) ÃŽn cazul suspendării sau anulării acreditării/autorizării, autorităţile administraÅ£iei publice locale realizează transferarea antepreÅŸcolarilor către alte unităţi în care se oferă servicii de educaÅ£ie timpurie, cu respectarea interesului copiilor ÅŸi cu asigurarea logisticii necesare.
    ART. 10
    (1) Unităţile private, care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, se organizează conform principiului nonprofit, cu respectarea legislaÅ£iei în vigoare, ÅŸi trebuie să îndeplinească aceleaÅŸi criterii, standarde ÅŸi indicatori de performanţă ca ÅŸi unităţile de învăţământ publice.
    (2) Unităţile prevăzute la alin. (1) dispun de autonomie organizatorică ÅŸi economico-financiară, în conformitate cu reglementările legale referitoare la organizarea ÅŸi funcÅ£ionarea sistemului de învăţământ particular ÅŸi confesional.
    ART. 11
    Pentru asigurarea continuităţii ÅŸi unităţii de cerinÅ£e în activitatea de educaÅ£ie timpurie, creÅŸele ÅŸi grupele de educaÅ£ie antepreÅŸcolară din centrele de zi sunt coordonate metodologic de unităţi de învăţământ preÅŸcolar cu personalitate juridică desemnate de inspectoratul ÅŸcolar judeÅ£ean/al municipiului BucureÅŸti.

    SECÅ¢IUNEA a 2-a
    Forme de organizare a creÅŸelor ÅŸi a altor unităţi de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară. Structura anului ÅŸcolar

    ART. 12
    (1) La nivelul unităţii în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară există următoarele documente de evidenţă:
    a) registru de evidenţă/prezenţă a copiilor;
    b) registru de evidenţă a meniurilor pe grupe de vârstă a copiilor, pentru programul prelungit sau săptămânal;
    c) registru de evidenţă a stării de sănătate a copiilor;
    d) dosar personal pentru fiecare copil.
    (2) Dosarul personal al copilului cuprinde cel puÅ£in următoarele documente:
    a) documentele prevăzute la art. 22 alin. (1);
    b) rezultatele evaluării realizate de către psihologul cu care unitatea în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară colaborează;
    c) jurnalul copilului;
    d) evaluările periodice realizate de echipa multidisciplinară din centrul judeÅ£ean de resurse ÅŸi asistenţă educaÅ£ională/Centrul Municipiului BucureÅŸti de Resurse ÅŸi Asistenţă EducaÅ£ională;
    e) planul de servicii, în situaÅ£ia copilului expus riscului de separare de familie;
    f) copie a dispoziÅ£iei primarului privind susÅ£inerea din bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale a contribuÅ£iei ce revine părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali;
    g) contractul privind furnizarea de servicii încheiat între părintele/reprezentantul legal al copilului ÅŸi conducerea unităţii.
    ART. 13
    (1) Programul de funcÅ£ionare al unităţilor/structurilor/secÅ£iilor în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară este flexibil, urmăreÅŸte acoperirea nevoilor copiilor ÅŸi părinÅ£ilor ÅŸi poate fi:
    a) program normal, până la 5 ore pe zi, în funcÅ£ie de solicitările părinÅ£ilor;
    b) program prelungit, 10 ore pe zi;
    c) program săptămânal, de luni până vineri.
    (2) Programul de funcÅ£ionare al creÅŸelor, ca unităţi de educaÅ£ie timpurie, este de luni până vineri, în intervalul orar 6,00 - 18,00.
    (3) ÃŽn cadrul unităţilor/structurilor/secÅ£iilor cu program săptămânal serviciile pot fi furnizate pe timpul nopÅ£ii numai în situaÅ£ii deosebite ÅŸi de urgenţă ale părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali, respectiv:
    a) program de lucru pe timpul nopÅ£ii pentru ambii părinÅ£i/reprezentanÅ£i legali sau pentru familiile monoparentale;
    b) urgenÅ£e medicale ale părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali sau a altor membri din familia acestora;
    c) deces în familie.
    (4) Se recomandă părinÅ£ilor ca, în limita posibilităţilor, să nu lase copilul în serviciile de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară mai mult de 10 ore pe zi.
    ART. 14
    (1) Tipurile de servicii pe care le oferă unităţile de educaÅ£ie antepreÅŸcolară sunt:
    a) servicii de educaÅ£ie timpurie realizate în baza unui curriculum naÅ£ional, centrat pe dezvoltarea fizică, cognitivă, emoÅ£ională ÅŸi socială a copiilor, respectiv pe remedierea timpurie a eventualelor dificultăţi/deficienÅ£e de dezvoltare;
    b) servicii de îngrijire, protecÅ£ie ÅŸi nutriÅ£ie a copiilor;
    c) servicii de supraveghere a stării de sănătate a copilului;
    d) servicii complementare pentru copil, familie, respectiv servicii de consiliere, de educaÅ£ie parentală, de informare.
    (2) Serviciile prevăzute la alin. (1) se oferă în baza unui contract, încheiat între părinte/reprezentantul legal al copilului ÅŸi conducerea unităţii, prin care se stabilesc drepturile ÅŸi obligaÅ£iile părÅ£ilor.
    (3) Modelul-cadru al contractului prevăzut la alin. (2) se aprobă prin ordin comun al ministrului muncii, familiei ÅŸi protecÅ£iei sociale ÅŸi al ministrului educaÅ£iei, cercetării, tineretului ÅŸi sportului.
    ART. 15
    (1) ÃŽn unităţile care oferă servicii de educaÅ£ie timpurie, se recomandă următoarea modalitate de organizare:
    a) grupa mică - copii până la 1 an;
    b) grupa mijlocie - copii de 1 - 2 ani;
    c) grupa mare - copii de 2 - 3 ani.
    (2) Se recomandă constituirea grupelor eterogene ÅŸi repartizarea fraÅ£ilor ÅŸi prietenilor de vârste diferite în aceeaÅŸi grupă.
    ART. 16
    (1) Numărul copiilor la grupa de antepreÅŸcolari este în medie de 7 copii, dar nu mai puÅ£in de 5 copii ÅŸi nu mai mult de 9 copii.
    (2) Raportul adult/copil ÅŸi mărimea maximă a grupei se stabileÅŸte conform anexei 1a).
    (3) Raportul adult/copil creÅŸte atunci când în grupă există copii cu cerinÅ£e educative speciale, conform prevederilor legale în vigoare.
    ART. 17
    (1) La nivelul aceleiaÅŸi unităţi de educaÅ£ie antepreÅŸcolară pot funcÅ£iona grupe cu forme de organizare diferite, cu program normal, prelungit sau săptămânal.
    (2) Organizarea grupelor prevăzute la alin. (1) se va face în funcÅ£ie de solicitările părinÅ£ilor, de condiÅ£iile materiale ÅŸi de funcÅ£ionare ale unităţii, de nivelul de protecÅ£ie ÅŸi educaÅ£ie pe care îl necesită copiii, precum ÅŸi de necesitatea asigurării coerenÅ£ei activităţii de educaÅ£ie timpurie, a protecÅ£iei copiilor proveniÅ£i din medii defavorizate ÅŸi dezvoltării relaÅ£iilor socio-afective între aceÅŸtia.
    (3) Pentru asigurarea continuităţii între învăţământul antepreÅŸcolar ÅŸi cel preÅŸcolar ÅŸi pentru a răspunde nevoii de educaÅ£ie ÅŸi îngrijire a copiilor, în grădiniÅ£e se pot organiza grupe de nivel antepreÅŸcolar, cu copii de 2 - 3 ani.
    ART. 18
    (1) Structura anului ÅŸcolar pentru serviciile de educaÅ£ie timpurie nivel antepreÅŸcolar prevăzute la art. 1 alin. (1) este aceeaÅŸi cu cea stabilită pentru învăţământul preuniversitar.
    (2) ÃŽn situaÅ£ii cu totul excepÅ£ionale, inspectoratele ÅŸcolare pot schimba structura anului ÅŸcolar, la propunerea autorităţilor administraÅ£iei publice locale sau a părinÅ£ilor, cu respectarea numărului de săptămâni stabilit prin ordin al ministrului educaÅ£iei, cercetării, tineretului ÅŸi sportului.
    (3) Schimbarea structurii anului ÅŸcolar nu trebuie să împiedice activitatea de educaÅ£ie timpurie, realizarea planului de învăţământ, a prevederilor programei ÅŸcolare, pregătirea corespunzătoare a copiilor, protecÅ£ia acestora ÅŸi activitatea personalului didactic din unităţile de educaÅ£ie antepreÅŸcolară.
    ART. 19
    (1) Planul de ÅŸcolarizare în unităţile publice care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se stabileÅŸte de către inspectoratele ÅŸcolare judeÅ£ene/al municipiului BucureÅŸti, cu consultarea autorităţilor administraÅ£iei publice locale, ÅŸi se aprobă de Ministerul EducaÅ£iei, Cercetării, Tineretului ÅŸi Sportului.
    (2) Planul de ÅŸcolarizare a copiilor în unităţile private care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se stabileÅŸte de către persoana fizică sau juridică iniÅ£iatoare, cu consultarea inspectoratelor ÅŸcolare judeÅ£ene/al municipiului BucureÅŸti.
    (3) Planul de ÅŸcolarizare prevăzut la alin. (1) ÅŸi (2) este adus la cunoÅŸtinÅ£a părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali prin afiÅŸare la avizier sau prin postare pe site-ul unităţii respective.
    ART. 20
    (1) Unităţile de educaÅ£ie antepreÅŸcolară cu program prelungit ÅŸi săptămânal funcÅ£ionează pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanÅ£elor ÅŸcolare, perioadă în care nu se organizează proces instructiv-educativ.
    (2) Unităţile prevăzute la alin. (1) pot fi închise temporar, cu acordul inspectoratului ÅŸcolar ÅŸi cu informarea părinÅ£ilor, cel mult 30 de zile pe an, pentru curăţenie, reparaÅ£ii sau dezinsecÅ£ie.
    (3) Prevederile alin. (1) ÅŸi (2) sunt aplicabile ÅŸi creÅŸelor cu program normal.
    (4) La cererea părinÅ£ilor ÅŸi în măsura posibilităţilor, pe perioada închiderii acestor unităţi, conducerea unităţilor de educaÅ£ie antepreÅŸcolară ÅŸi inspectoratul ÅŸcolar iau măsuri pentru asigurarea protecÅ£iei copiilor, contactând unităţi care furnizează servicii de educaÅ£ie timpurie apropiate, care funcÅ£ionează în perioada respectivă ÅŸi la care aceÅŸtia pot fi transferaÅ£i temporar.
    (5) Cheltuielile ÅŸi răspunderea corespunzătoare creÅŸterii, îngrijirii ÅŸi educării copilului, pe perioada transferului, sunt în sarcina unităţii care preia copiii.
    (6) Decontarea cheltuielilor se realizează pe baza documentelor justificative înaintate de către unitatea care a preluat copilul, în termen de 45 de zile de la încetarea acordării serviciilor.
    (7) Perioadele prevăzute la alin. (2) se aduc la cunoÅŸtinÅ£a tuturor reprezentanÅ£ilor legali cu cel puÅ£in 45 zile înainte de închidere. Durata vacanÅ£ei se stipulează în contractul prevăzut la art. 14 alin. (2).

    SECÅ¢IUNEA a 3-a
    ÃŽnscrierea, transferul, scoaterea din evidenţă a copiilor în/din creşă ÅŸi din alte unităţi de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară

    ART. 21
    (1) ÃŽnscrierea copiilor în unităţile care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se face de regulă la începutul anului ÅŸcolar sau, în situaÅ£ii deosebite, în timpul anului ÅŸcolar, în ordinea depunerii dosarului ÅŸi în limita locurilor disponibile ÅŸi a planului de ÅŸcolarizare aprobat.
    (2) Prin excepÅ£ie de la prevederile alin. (1), în cazul în care se solicită înscrierea fraÅ£ilor sau a copiilor aflaÅ£i în îngrijirea aceluiaÅŸi părinte/reprezentant legal ÅŸi nu este liber decât un loc la grupa de vârstă a copiilor, se va suplimenta numărul de locuri din grupa de vârstă corespunzătoare cu numărul de copii aflaÅ£i în această situaÅ£ie.
    (3) Procedurile ÅŸi criteriile pentru departajarea copiilor la înscriere sunt stabilite de către conducerea unităţii în colaborare cu consiliul de administraÅ£ie al unităţii de învăţământ care coordonează metodologic activitatea de educaÅ£ie antepreÅŸcolară ÅŸi sunt făcute publice prin afiÅŸarea la sediul unităţii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară.
    (4) La înscrierea copiilor în unităţile publice care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară nu se percep taxe de înscriere.
    (5) Este interzis refuzul înscrierii copiilor în unităţile care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară pe criterii discriminatorii bazate pe: rasă, naÅ£ionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă, infectarea HIV ori apartenenÅ£a la o categorie defavorizată.
    (6) ÃŽn unităţile prevăzute la art. 1 alin. (1) ÅŸi (2) se recomandă înscrierea copiilor după împlinirea vârstei de 3 luni.
    ART. 22
    (1) Actele necesare înscrierii copiilor în unităţile care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară sunt:
    a) cerere de înscriere;
    b) copie de pe certificatul de naÅŸtere al copilului;
    c) copie de pe actele de identitate ale părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali, certificatele de naÅŸtere ale fraÅ£ilor minori ÅŸi, după caz, copie a hotărârii/sentinÅ£ei de plasament sau a sentinÅ£ei de încredinÅ£are în vederea adopÅ£iei;
    d) adeverinţă de venituri pentru fiecare dintre părinÅ£i/reprezentanÅ£ii legali;
    e) adeverinţă de la medicul de familie, în care să se menÅ£ioneze că respectivul copil este sănătos clinic;
    f) fiÅŸa de imunizări, întocmită conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătăţii cu privire la intrarea copilului în colectivitate;
    g) analize medicale: testare la tuberculină ÅŸi examen coproparazitologic pentru copil.
    (2) Cererea de înscriere este însoÅ£ită de avizul epidemiologic, eliberat de medicul de familie al copilului cu 24 - 48 de ore înainte de a începe frecventarea unităţii.
    (3) Avizul epidemiologic prevăzut la alin. (2) se prezintă ÅŸi în cazul absenÅ£ei copilului din unitate pentru o perioadă mai mare de 3 zile.
    (4) Datele personale extrase din actele cuprinse în dosarul de înscriere se consemnează în Registrul de evidenţă/prezenţă a copiilor.
    (5) Registrul prevăzut la alin (4) cuprinde: numele ÅŸi prenumele copilului, data naÅŸterii, domiciliul, numele ÅŸi prenumele părinÅ£ilor, locul de muncă al acestora, data intrării copilului în unitate, copiii prezenÅ£i/absenÅ£i ÅŸi, după caz, motivul absenÅ£ei ÅŸi o rubrică de observaÅ£ii, unde se va scrie data transferului copilului ÅŸi unitatea unde a fost transferat sau data retragerii copilului din evidenÅ£ele unităţii ÅŸi motivul acesteia.
    (6) Prelucrarea datelor cu caracter personal în procesul de înscriere/transfer/scoatere din evidenţă a copiilor trebuie să se facă în conformitate cu dispoziÅ£iile Legii nr. 677/2001 pentru protecÅ£ia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal ÅŸi libera circulaÅ£ie a acestor date, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
    ART. 23
    ÃŽn vederea adaptării copilului, după înscriere, părintele/reprezentantul legal poate însoÅ£i copilul la programul din creşă pe o perioadă de maximum 15 zile.
    ART. 24
    Transferarea copilului de la o unitate care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară la alta se face la cererea părinÅ£ilor sau a reprezentantului legal, cu avizul unităţii primitoare, în limita locurilor aprobate prin planul de ÅŸcolarizare.
    ART. 25
    Scoaterea copilului din evidenÅ£a unităţii care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se face în următoarele situaÅ£ii:
    a) în cazul unor afecÅ£iuni cronice, la recomandarea medicului;
    b) în cazul în care copilul absentează 4 săptămâni consecutiv, fără motivare;
    c) la cererea părintelui sau a reprezentantului legal al copilului.

    SECÅ¢IUNEA a 4-a
    Mediul educaÅ£ional în creşă ÅŸi în alte unităţi de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară

    ART. 26
    Unităţile care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară respectă prevederile legale în vigoare referitoare la spaÅ£iul aferent sălilor de grupă, la terenurile destinate jocurilor ÅŸi activităţilor în aer liber, la mobilierul ÅŸi instalaÅ£iile necesare asigurării condiÅ£iilor de funcÅ£ionare, la condiÅ£iile igienico-sanitare, în conformitate cu normele stabilite de Ministerul Sănătăţii pentru unităţile pentru ocrotirea, educarea ÅŸi instruirea tinerilor, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.955/1995, cu modificările ulterioare, precum ÅŸi la condiÅ£iile de siguranţă care îi privesc pe copii.
    ART. 27
    (1) ÃŽn unităţile care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, mediul fizic trebuie să stimuleze dezvoltarea ÅŸi învăţarea activă a copiilor, să creeze ocazii de explorare ÅŸi descoperire ÅŸi să vină în întâmpinarea nevoilor individuale ale acestora.
    (2) SpaÅ£iul trebuie organizat în aÅŸa fel încât să asigure sănătatea ÅŸi protecÅ£ia copiilor, fără a le impune multe restricÅ£ii.
    ART. 28
    (1) SpaÅ£iul din unităţile care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară va fi amenajat primitor ÅŸi atractiv ÅŸi va fi organizat astfel încât să existe: săli de grupă ÅŸi spaÅ£ii în aer liber, încăperi pentru primire (vestiare), spaÅ£ii pentru servirea mesei, spaÅ£ii de somn ÅŸi, eventual, cameră/centru de resurse pentru părinÅ£i.
    (2) SpaÅ£iul pentru întâlniri cu părinÅ£ii sau cu persoane din afara unităţii va fi amenajat în aÅŸa fel încât să încurajeze ÅŸi să promoveze comunicarea ÅŸi valorile familiei ÅŸi ale comunităţii, precum ÅŸi pentru a stimula implicarea acestora în programul instituÅ£iei.
    (3) SpaÅ£iul pentru desfăşurarea activităţilor în aer liber va asigura dezvoltarea, învăţarea activă a copilului ÅŸi promovarea stării de sănătate, fără risc de accidente ÅŸi îmbolnăviri.
    ART. 29
    (1) ÃŽncăperea pentru primire, respectiv vestiarul va fi iluminat ÅŸi ventilat natural, dimensionat astfel încât să se evite aglomeraÅ£ia la orele de primire/plecare ÅŸi va fi dotat cu mobilier funcÅ£ional, adaptat vârstei copiilor ÅŸi uÅŸor de igienizat.
    (2) ÃŽncăperea va avea acces direct la un grup sanitar (cel puÅ£in la o chiuvetă, pentru spălarea mâinilor) ÅŸi va conÅ£ine cuiere la înălÅ£imea copiilor, dulapuri pentru păstrarea îmbrăcămintei copiilor în saci individuali, bănci de dimensiuni adecvate pe care să fie aÅŸezaÅ£i copiii pentru a fi îmbrăcaÅ£i/încălÅ£aÅ£i.
    ART. 30
    (1) SpaÅ£iul sălii de grupă va fi împărÅ£it în cel puÅ£in două zone: zona pentru joc liber, unde se pot desfăşura activităţi mai zgomotoase, ÅŸi zona pentru activitate/învăţare, unde se vor desfăşura activităţile care necesită liniÅŸte ÅŸi concentrare.
    (2) ÃŽn afara celor două zone, în sala de grupă trebuie să existe ÅŸi cel puÅ£in două colÅ£uri privilegiate de joacă, dotate cu materiale ÅŸi jucării specifice activităţilor pe care copiii le vor desfăşura. Acestea pot fi înfiinÅ£ate ÅŸi amenajate în funcÅ£ie de nevoile ÅŸi interesele copiilor ÅŸi de conÅ£inutul educativ parcurs cu aceÅŸtia la un moment dat.
    (3) ÃŽn zona pentru activitate trebuie să existe ÅŸi un spaÅ£iu liniÅŸtit ÅŸi confortabil pentru odihnă. Acest spaÅ£iu va fi dotat cu o saltea ori cu pernuÅ£e moi pe care copiii se pot aÅŸeza ÅŸi se pot odihni sau pot fi singuri cu ei înÅŸiÅŸi atunci când simt nevoia.
    ART. 31
    Microclimatul unităţii pentru educaÅ£ie antepreÅŸcolară va fi realizat în conformitate cu normele stabilite de Ministerul Sănătăţii pentru unităţile pentru ocrotirea, educarea ÅŸi instruirea tinerilor, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.955/1995, cu modificările ulterioare.
    ART. 32
    Mobilierul utilizat în serviciile de educaÅ£ie antepreÅŸcolară trebuie să fie adecvat vârstei, să ofere copilului o ambianţă familială, sigură ÅŸi confortabilă, să contribuie la crearea unui climat educaÅ£ional favorabil ÅŸi să permită modularea, după necesităţile grupei.
    ART. 33
    Jucăriile, materialele ÅŸi echipamentele pentru dezvoltarea ÅŸi învăţarea copiilor vor fi adecvate vârstei ÅŸi nivelului de dezvoltare ale copiilor, vor asigura stimularea acestuia ÅŸi îi vor oferi ocazia să îşi exprime opÅ£iunile ÅŸi să îşi dezvolte creativitatea. Ele nu vor constitui un pericol, prin formă, dimensiuni sau natura materialului.

    CAPITOLUL III
    ConÅ£inutul educativ al activităţii de educaÅ£ie timpurie

    ART. 34
    (1) EducaÅ£ia antepreÅŸcolară se realizează pe baza unui curriculum naÅ£ional, centrat pe dezvoltarea fizică, cognitivă, emoÅ£ională ÅŸi socială a copiilor, respectiv pe evaluarea, diagnosticarea ÅŸi remedierea timpurie a eventualelor deficienÅ£e de dezvoltare.
    (2) Domeniile de dezvoltare ale copilului vizate în curriculumul specific vârstei antepreÅŸcolare, precum dezvoltarea fizică, sănătatea, igiena personală, dezvoltarea socioemoÅ£ională, dezvoltarea cognitivă, dezvoltarea limbajului ÅŸi a comunicării, dezvoltarea capacităţilor ÅŸi atitudinilor în învăţare, sunt esenÅ£iale pentru realizarea unei educaÅ£ii particularizate, prin identificarea de către cadrul didactic atât a potenÅ£ialului copilului, cât ÅŸi a dificultăţilor/deficienÅ£elor fiecărui copil în parte.
    (3) EducaÅ£ia antepreÅŸcolară în perioada copilăriei timpurii vizează dezvoltarea generală a copilului, care urmează să îi asigure acestuia un start bun în viaţă.
    ART. 35
    ConÅ£inutul educaÅ£iei antepreÅŸcolare se realizează conform prevederilor curriculumului specific aprobat potrivit art. 27 alin. (2) din Legea educaÅ£iei naÅ£ionale nr. 1/2011, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
    ART. 36
    ÃŽn unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, strategiile personalizate aplicate în demersul didactic valorizează copilul, îl diferenÅ£iază ÅŸi îl individualizează potrivit ritmului ÅŸi nevoilor proprii, în vederea sprijinirii dezvoltării sale.
    ART. 37
    (1) ÃŽn activitatea desfăşurată în unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se respectă dreptul copilului la joc ca formă de activitate, metodă, procedeu ÅŸi mijloc de realizare a demersurilor educaÅ£ionale la vârste timpurii, precum ÅŸi ca metodă de stimulare a capacităţii ÅŸi creativităţii copilului, ca un drept al acestuia ÅŸi ca o deschidere spre libertatea de a alege, potrivit nevoilor proprii.
    (2) Tipurile de activităţi desfăşurate cu copiii în unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară sunt:
    a) jocul cu jucăria, jocul simbolic, jocul senzorial, jocul cu nisip ÅŸi apă, jocul de construcÅ£ie, jocul didactic;
    b) activităţi artistice ÅŸi de îndemânare: desen, pictură, modelaj, activităţi practice ÅŸi gospodăreÅŸti;
    c) activităţi de muzică ÅŸi de miÅŸcare: audiÅ£ii, jocuri muzicale, jocuri cu text ÅŸi cânt, cântece, euritmie;
    d) activităţi de creaÅ£ie ÅŸi de comunicare: povestiri, memorizări, lucrul cu cartea, citire de imagini;
    e) activităţi de cunoaÅŸtere: observări, lecturi după imagini, activităţi matematice, convorbiri, jocuri didactice, experimente;
    f) activităţi în aer liber: plimbări, jocuri la nisipar, jocuri ÅŸi întreceri sportive, utilizarea aparatelor de joacă.
    (3) Numărul activităţilor de învăţare ÅŸi tipurile de activităţi recomandate pe vârste sunt prezentate în anexa nr. 1c care face parte integrantă din prezenta metodologie.
    ART. 38
    (1) Durata activităţilor desfăşurate cu copiii antepreÅŸcolari variază în funcÅ£ie de nivelul de vârstă ÅŸi de interesul manifestat de grupul de copii/copil pentru acestea.
    Indiferent de durata recomandată pentru desfăşurarea unei activităţi, educatoarea îşi va adapta demersul didactic în funcÅ£ie de reacÅ£ia copilului/copiilor.
    (2) Pentru sugari, durata unei activităţi este de cel mult 5 minute, pentru copiii cu vârste între 1 ÅŸi 2 ani durata activităţii creÅŸte până la cel mult 10 minute, iar pentru copiii cu vârste între 2 ÅŸi 3 ani activităţile durează 15 - 20 minute.
    (3) Activităţile în educaÅ£ia antepreÅŸcolară vor fi alternate cu pauze. Acestea vor avea o durată cel puÅ£in egală cu durata activităţii.
    ART. 39
    (1) ÃŽn unităţile de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se întocmeÅŸte un orar zilnic orientativ, dar predictibil pentru succesiunea activităţilor, cu valoare de ghid, în funcÅ£ie de numărul ÅŸi vârsta copiilor înscriÅŸi, de nivelul de dezvoltare ÅŸi caracteristicile nevoilor lor individuale, Å£inându-se seama ÅŸi de preferinÅ£ele părinÅ£ilor.
    (2) ÃŽn alcătuirea orarului pentru grupele de copii 1 - 2 ani ÅŸi 2 - 3 ani se vor avea în vedere îmbinarea activităţilor dinamice de învăţare cu activităţi liniÅŸtite, respectiv: 30 - 60 de minute de activitate, de două ori pe zi, constând în desenat, ascultat poveÅŸti, somn, în funcÅ£ie de personalitatea ÅŸi dorinÅ£a copilului ÅŸi îmbinarea acestor activităţi din sala de grupă cu cele de afară.
    (3) Programul sugarilor va fi strict individualizat.
    ART. 40
    (1) Scopul evaluării progresului copiilor antepreÅŸcolari în unităţile care oferă servicii de educaÅ£ie timpurie este acela de a orienta ÅŸi de a optimiza dezvoltarea ÅŸi învăţarea copilului în intervalul de la naÅŸtere la 3 ani.
    (2) Evaluarea progresului copiilor antepreÅŸcolari se face pe baza standardelor naÅ£ionale specifice, aprobate ca Repere fundamentale în învăţarea ÅŸi dezvoltarea copilului de la naÅŸtere la 7 ani, prin ordin al ministrului educaÅ£iei, cercetării, tineretului ÅŸi sportului.
    ART. 41
    (1) Centrul JudeÅ£ean de Resurse ÅŸi Asistenţă EducaÅ£ională, denumit în continuare CJRAE, ÅŸi, respectiv, Centrul Municipiului BucureÅŸti de Resurse ÅŸi Asistenţă EducaÅ£ională, denumit în continuare CMBRAE, constituie echipe mixte, multidisciplinare de intervenÅ£ie timpurie, în componenÅ£a cărora vor fi cuprinse ÅŸi cadrele didactice din unităţile care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară.
    (2) Echipa multidisciplinară de intervenÅ£ie timpurie va evalua anual toÅ£i copiii din unitatea în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, pentru a depista eventualele dificultăţi/deficienÅ£e în dezvoltarea competenÅ£elor personale ale acestora.
    (3) IntervenÅ£ia timpurie ÅŸi monitorizarea evoluÅ£iei copiilor cu cerinÅ£e educaÅ£ionale speciale sunt asigurate de către echipa multidisciplinară de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, pe baza unui plan de intervenÅ£ie personalizat.
    ART. 42
    Activităţile de îngrijire ÅŸi educaÅ£ie destinate copiilor antepreÅŸcolari se desfăşoară pe baza unei planificări care vizează proiectarea tuturor activităţilor în care sunt implicaÅ£i copiii, respectând programul zilnic stabilit de curriculumul pentru educaÅ£ia antepreÅŸcolară ÅŸi metodologia specifică de aplicare a acestuia.

    CAPITOLUL IV
    Resursa umană angajată în creÅŸe ÅŸi în alte unităţi în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară

    ART. 43
    (1) Activitatea unităţilor în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se organizează în baza prevederilor prezentei metodologii ÅŸi a regulamentului intern, aprobat de consiliul de administraÅ£ie al acestora, în cazul grupelor de antepreÅŸcolari din grădiniÅ£e, sau de către autoritatea administraÅ£iei publice locale în subordinea căreia funcÅ£ionează, în cazul grupelor de antepreÅŸcolari din creÅŸe sau centre de zi.
    (2) Regulamentul intern stabileÅŸte normele cu caracter de obligativitate pentru întregul personal didactic, nedidactic ÅŸi voluntari din unitatea respectivă, pentru părinÅ£ii/reprezentanÅ£ii legali ai copiilor, precum ÅŸi norme pe domenii de activitate, particularizând aspectele specifice educaÅ£iei antepreÅŸcolare.
    (3) Personalul ÅŸi voluntarii îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu proiectul instituÅ£ional al unităţilor în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, stabilit ÅŸi aprobat de către consiliul de administraÅ£ie al unităţilor sau, după caz, de către autoritatea administraÅ£iei publice locale.
    (4) Proiectul instituÅ£ional al unităţii în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară cuprinde misiunea, scopul, obiectivele ÅŸi activităţile specifice.
    ART. 44
    (1) Structura orientativă a personalului din creÅŸe, ca unităţi în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, este formată din:
    a) personal de conducere: director/ÅŸef de centru;
    b) personal didactic: educator-puericultor;
    c) personal de specialitate: asistent medical;
    d) personal nedidactic: administrator, bucătar, contabil, ajutor de bucătar, îngrijitoare.
    (2) Structura orientativă a personalului din grădiniÅ£e ÅŸi centre de zi, ca unităţi de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, este stabilită în conformitate cu prevederile legale în vigoare, cu obligativitatea respectării prevederilor prezentei metodologii în ceea ce priveÅŸte personalul didactic.
    ART. 45
    (1) Unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară colaborează cu serviciul public de asistenţă socială din cadrul autorităţii administraÅ£iei publice locale, în situaÅ£ia în care au înscriÅŸi copii cu risc de separare de familie.
    (2) Pentru asigurarea îngrijirilor medicale în caz de urgenţă, unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară solicită servicii de urgenţă teritoriale.
    (3) ÃŽn vederea evaluării potenÅ£ialului copilului ÅŸi stimulării dezvoltării optime a acestuia, unitatea în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară colaborează cu psihologi, mentori, metodiÅŸti ai inspectoratului ÅŸcolar judeÅ£ean/al municipiului BucureÅŸti, precum ÅŸi cu alÅ£i specialiÅŸti.
    (4) Activităţile din cadrul unităţii în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară au ca principiu fundamental munca în echipă.
    ART. 46
    Personalul didactic din unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se normează pe ture în situaÅ£ia funcÅ£ionării acestora cu programul prelungit ÅŸi/sau săptămânal.
    ART. 47
    (1) Numărul de personal ÅŸi funcÅ£iile pentru unitatea cu o capacitate de 50 de copii se stabilesc conform anexei nr. 1b).
    (2) Ponderea categoriilor de personal prevăzute la alin. (1) se stabileÅŸte luându-se în considerare necesitatea asigurării unei îngrijiri de calitate ÅŸi adaptată nevoilor beneficiarilor unităţilor, în funcÅ£ie de specificul activităţilor derulate putând fi antrenate ÅŸi alte categorii de personal, în conformitate cu prevederile art. 45.
    ART. 48
    (1) Asigurarea personalului didactic din unităţile publice în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se realizează de către autorităţile administraÅ£iei publice locale împreună cu inspectoratele ÅŸcolare/al municipiului BucureÅŸti, cu respectarea standardelor de calitate ÅŸi a legislaÅ£iei în vigoare.
    (2) Asigurarea personalului nedidactic din unităţile publice în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară ÅŸi formarea continuă a acestuia sunt în responsabilitatea autorităţii administraÅ£iei publice locale.
    ART. 49
    (1) Personalul nedidactic al unităţii în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară trebuie să parcurgă un modul de formare continuă specifică privind educaÅ£ia timpurie, cu o durată de cel puÅ£in 30 de ore.
    (2) Modulul trebuie să cuprindă cel puÅ£in următoarele teme:
    a) principiile educaÅ£iei timpurii;
    b) abordarea globală a copilului ÅŸi munca în echipă;
    c) educarea ÅŸi susÅ£inerea familiilor pentru dezvoltarea competenÅ£elor parentale.
    (3) Pentru personalul existent în unităţi la momentul intrării în vigoare a prezentei hotărâri a Guvernului, formarea profesională prevăzută la alin. (1) se va suporta de angajator ÅŸi se va realiza etapizat, până la data de 1 ianuarie 2015.
    ART. 50
    (1) Organizarea ÅŸi coordonarea activităţii creÅŸelor sau, după caz, a centrelor de zi care înfiinÅ£ează grupe de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară se asigură de către director/ÅŸef de centru, iar în cazul grădiniÅ£elor cu personalitate juridică în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se asigură de consiliul de administraÅ£ie prin director.
    (2) Coordonarea activităţii de educaÅ£ie timpurie desfăşurată în creÅŸe sau, după caz, în centre de zi care înfiinÅ£ează grupe de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară se asigură de către director/ÅŸef de centru în colaborare cu consiliul de administraÅ£ie al unităţii coordonatoare, respectiv al grădiniÅ£ei, prin directorul acesteia.
    ART. 51
    (1) Directorul/Åžeful de centru asigură coordonarea activităţii din cadrul unităţii în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară ÅŸi răspunde de organizarea ÅŸi coordonarea activităţii personalului, de relaÅ£ia cu părinÅ£ii/reprezentantul legal, de activitatea metodică ÅŸi de perfecÅ£ionare, de păstrarea ÅŸi gestionarea patrimoniului unităţii respective.
    (2) Directorul/Åžeful de centru îndeplineÅŸte orice alte atribuÅ£ii stabilite prin actele normative în vigoare sau prin hotărâre a autorităţilor ori persoanelor juridice care au înfiinÅ£at sau, după caz, finanÅ£ează unitatea.
    (3) Directorul/ÅŸeful de centru reprezintă unitatea în relaÅ£ia cu inspectoratul ÅŸcolar, cu autoritatea administraÅ£iei publice locale, cu părinÅ£ii/reprezentanÅ£ii legali ai copiilor ÅŸi cu alÅ£i factori interesaÅ£i în educaÅ£ia copiilor antepreÅŸcolari.
    (4) ÃŽn cazul creÅŸelor, directorul îndeplineÅŸte următoarele atribuÅ£ii principale:
    a) exercită atribuÅ£iile ce revin creÅŸei în calitate de persoană juridică;
    b) exercită funcÅ£ia de ordonator de credite;
    c) întocmeÅŸte proiectul bugetului propriu al creÅŸei ÅŸi contul de încheiere a exerciÅ£iului bugetar;
    d) propune autorităţilor sau persoanelor juridice care au înfiinÅ£at sau, după caz, finanÅ£ează creÅŸa aprobarea structurii organizatorice ÅŸi a numărului de personal;
    e) numeÅŸte ÅŸi eliberează din funcÅ£ie personalul didactic ÅŸi nedidactic din cadrul creÅŸei, în condiÅ£iile legii;
    f) elaborează proiectele rapoartelor generale privind activitatea creÅŸei;
    g) desfăşoară activităţi pentru promovarea imaginii creÅŸei în comunitate;
    h) răspunde de calitatea serviciilor de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, precum ÅŸi de asigurarea formării continue a personalului didactic ÅŸi nedidactic;
    i) asigură coordonarea, îndrumarea ÅŸi controlul activităţilor desfăşurate de personalul creÅŸei ÅŸi aplică sancÅ£iuni disciplinare pentru salariaÅ£ii care nu îşi îndeplinesc în mod corespunzător atribuÅ£iile.
    (5) CandidaÅ£ii pentru ocuparea postului de director de creşă trebuie să fie absolvenÅ£i cu diplomă de licenţă ai învăţământului universitar de lungă durată într-unul din domeniile: ÅŸtiinÅ£e economice, juridice, administrative, medicină, sociologie, psihologie ÅŸi ÅŸtiinÅ£e ale educaÅ£iei, cu vechime de minimum 2 ani în specialitate.
    (6) Prin excepÅ£ie, candidaÅ£ii prevăzuÅ£i la alin. (5) pot fi absolvenÅ£i cu diplomă de licenţă ai învăţământului superior, cu experienţă de minimum 3 ani în unităţi în care se oferă servicii de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară sau în domeniul protecÅ£iei ÅŸi promovării drepturilor copilului, cu condiÅ£ia respectării prevederilor art. 49.
    (7) Åžeful de centru pentru creÅŸa fără personalitate juridică îndeplineÅŸte, în condiÅ£iile legii, următoarele atribuÅ£ii principale:
    a) exercită atribuÅ£iile ce revin creÅŸei fără personalitate juridică;
    b) propune proiectul de buget al creÅŸei;
    c) propune autorităţilor sau persoanelor juridice care au înfiinÅ£at sau, după caz, care finanÅ£ează creÅŸa aprobarea structurii organizatorice ÅŸi a numărului ÅŸi categoriilor de personal;
    d) participă la selectarea personalului din cadrul creÅŸei;
    e) elaborează proiectele rapoartelor generale privind activitatea creÅŸei;
    f) desfăşoară activităţi pentru promovarea imaginii creÅŸei în comunitate;
    g) răspunde de calitatea serviciilor de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, precum ÅŸi de asigurarea formării continue a personalului didactic ÅŸi nedidactic;
    h) asigură coordonarea, îndrumarea ÅŸi controlul activităţilor desfăşurate de personalul creÅŸei ÅŸi propune sancÅ£iuni disciplinare pentru salariaÅ£ii care nu îşi îndeplinesc în mod corespunzător atribuÅ£iile.
    ART. 52
    (1) Asistentul medical din creÅŸe ÅŸi alte unităţi de educaÅ£ie timpurie are, în principal, următoarele atribuÅ£ii:
    a) efectuează triajul zilnic al copiilor;
    b) verifică avizele epidemiologice ÅŸi cauzele absenÅ£ei copiilor, colaborând cu părinÅ£ii/reprezentanÅ£ii legali ai copiilor;
    c) asigură asistenÅ£a medicală de urgenţă ÅŸi solicită serviciul de ambulanţă, când este cazul;
    d) anunţă imediat părinÅ£ii privind situaÅ£ia de urgenţă în care se găseÅŸte copilul;
    e) colaborează cu medicul ÅŸcolar ÅŸi cu medicul de familie al copiilor;
    f) administrează copiilor, cu acordul părinÅ£ilor, tratamentul prescris de medicul curant ÅŸi tratamentul în regim de urgenţă prescris de medicul de ambulanţă;
    g) întocmeÅŸte ÅŸi Å£ine evidenÅ£a fiÅŸelor medicale ale copiilor;
    h) întocmeÅŸte meniurile, respectând normativele nutriÅ£ionale pentru fiecare categorie de copii în parte;
    i) monitorizează modul în care se pregăteÅŸte, se distribuie ÅŸi se administrează alimentaÅ£ia copiilor, în funcÅ£ie de vârsta acestora;
    j) controlează zilnic condiÅ£iile de funcÅ£ionare ale blocului alimentar ÅŸi verifică respectarea meniurilor;
    k) controlează rezultatele evaluărilor periodice ale personalului;
    l) controlează starea igienico-sanitară a tuturor încăperilor;
    m) Å£ine evidenÅ£a medicamentelor aflate în creşă, prin înscrierea acestora în centralizatorul de consum;
    n) izolează copiii bolnavi sau suspecÅ£i de a fi bolnavi/purtători de boli infecto-contagioase ÅŸi informează conducerea unităţii asupra acestor cazuri;
    o) efectuează educaÅ£ia pentru sănătate a părinÅ£ilor ÅŸi copiilor;
    p) efectuează termometrizarea copiilor, cântăreÅŸte ÅŸi măsoară copiii, consemnând datele în fiÅŸa medicală.
    (2) Activitatea asistentului medical este coordonată metodologic de medicul ÅŸcolar din unitatea administrativ-teritorială în care funcÅ£ionează unitatea.
    ART. 53
    (1) Educatorul-puericultor din creşă ÅŸi din alte unităţi de educaÅ£ie antepreÅŸcolară are, în principal, următoarele atribuÅ£ii:
    a) realizează activităţi de îngrijire ÅŸi de stimulare psihomotorie a copiilor în vederea creÅŸterii gradului de independenţă;
    b) realizează activităţi care vizează dezvoltarea comportamentului socio-afectiv;
    c) asigură formarea ÅŸi perfecÅ£ionarea comportamentului verbal;
    d) realizează programe care cuprind activităţi ce urmăresc creÅŸterea receptivităţii generale la stimuli în vederea dezvoltării capacităţilor ÅŸi atitudinilor în învăţare;
    e) înregistrează progresele realizate de copil în jurnalul acestuia;
    f) colaborează activ cu părinÅ£ii/reprezentanÅ£ii legali ai copiilor care frecventează unitatea.
    (2) Activitatea educatorului puericultor din creşă sau centru de zi este coordonată metodologic de consiliul profesoral din cadrul grădiniÅ£ei desemnate de către inspectoratul ÅŸcolar judeÅ£ean/al municipiului BucureÅŸti pentru supervizarea activităţilor educaÅ£ionale.
    ART. 54
    (1) Educatorul-puericultor are obligaÅ£ia de a comunica în scris părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali ai copiilor, prin jurnalul de legătură al copilului, trimestrial sau ori de câte ori este necesar, cel puÅ£in următoarele informaÅ£ii, cu avizul directorului/ÅŸefului de centru:
    a) progresele realizate de copii pe cele 5 domenii de dezvoltare;
    b) starea emoÅ£ională ÅŸi afectivă a copiilor;
    c) dificultăţi/deficienÅ£e identificate;
    d) orice alte elemente care necesită luarea unor măsuri sau a căror cunoaÅŸtere de către părinÅ£i/reprezentanÅ£i legali este necesară pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor.
    (2) Educatorul-puericultor poate comunica prin orice mijloace de comunicare părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali ai copiilor informaÅ£ii cu privire la activităţile desfăşurate cu copiii ÅŸi rezultatele acestora.
    ART. 55
    (1) Organizarea ÅŸi coordonarea activităţilor care vizează educaÅ£ia antepreÅŸcolară din cadrul grădiniÅ£ei se asigură de către consiliul profesoral.
    (2) Organizarea ÅŸi coordonarea activităţilor care vizează educaÅ£ia antepreÅŸcolară din cadrul creÅŸei/centrului de zi se asigură de către consiliul profesoral al grădiniÅ£ei desemnate de inspectoratul ÅŸcolar judeÅ£ean/al municipiului BucureÅŸti, care asigură ÅŸi supervizarea activităţilor educaÅ£ionale.
    (3) Consiliul profesoral se subordonează consiliului de administraÅ£ie ÅŸi colaborează cu acesta, sprijinindu-l în luarea ÅŸi aplicarea deciziilor referitoare la educaÅ£ia antepreÅŸcolară în unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară.

    CAPITOLUL V
    RelaÅ£ia cu părinÅ£ii ÅŸi comunitatea

    ART. 56
    (1) Valorile ÅŸi misiunea unităţii în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, condiÅ£iile de înscriere, programul de funcÅ£ionare, informaÅ£iile cu privire la categoriile de personal ÅŸi atribuÅ£iile acestora, drepturile ÅŸi obligaÅ£iile părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali vor fi aduse la cunoÅŸtinÅ£a acestora de către conducerea unităţii, în momentul depunerii dosarului.
    (2) PărinÅ£ilor/ReprezentanÅ£ilor legali li se vor pune la dispoziÅ£ie numele ÅŸi numerele de telefon ale persoanelor responsabile din creşă, precum ÅŸi regulamentul intern al acesteia.
    ART. 57
    (1) PărinÅ£ii/Reprezentantul legal al copilului au/are dreptul la:
    a) consiliere ÅŸi sprijin din partea personalului unităţii în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă în ceea ce priveÅŸte educaÅ£ia timpurie a copilului, dezvoltarea psihologică a acestuia, precum ÅŸi pentru probleme de ordin medical ÅŸi/sau social;
    b) primirea oricăror informaÅ£ii necesare dezvoltării armonioase a copilului, pe care personalul didactic ÅŸi nedidactic le poate furniza, în funcÅ£ie de evoluÅ£ia copilului.
    (2) PărinÅ£ii/Reprezentantul legal al copilului au/are următoarele obligaÅ£ii:
    a) să comunice reprezentanÅ£ilor unităţii în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară orice informaÅ£ii cu privire la starea de sănătate a copilului, precum ÅŸi informaÅ£ii necesare dezvoltării armonioase a copilului;
    b) să respecte regulamentul intern al unităţii în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară;
    c) să achite contribuÅ£ia lunară pentru copilul/copiii înscris/înscriÅŸi la unitatea în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară potrivit prevederilor prezentei metodologii.
    ART. 58
    (1) Unităţile de educaÅ£ie antepreÅŸcolară sunt obligate să dezvolte o reÅ£ea de suport profesional, putând apela ori de câte ori au nevoie la servicii specializate, cum ar fi servicii de consiliere psihologică ÅŸi socială, servicii specializate de sănătate etc.
    (2) Următoarele instituÅ£ii publice sau private pot face parte din reÅ£eaua de suport profesional a unităţilor de educaÅ£ie antepreÅŸcolară:
    a) inspectoratul ÅŸcolar judeÅ£ean/al municipiului BucureÅŸti;
    b) centrul judeÅ£ean de resurse ÅŸi asistenţă educaÅ£ională/Centrul Municipiului BucureÅŸti de Resurse ÅŸi Asistenţă EducaÅ£ională;
    c) DirecÅ£ia Generală de Asistenţă Socială ÅŸi ProtecÅ£ia Copilului;
    d) DirecÅ£ia de Sănătate Publică;
    e) agenÅ£ia judeÅ£eană de plăţi ÅŸi inspecÅ£ie socială;
    f) inspectoratul judeÅ£ean de poliÅ£ie/DirecÅ£ia Generală de PoliÅ£ie a Municipiului BucureÅŸti;
    g) inspectoratul pentru situaÅ£ii de urgenţă judeÅ£ean/al municipiului BucureÅŸti;
    h) serviciul public de asistenţă socială;
    i) autorităţi ale administraÅ£iei publice locale;
    j) instituÅ£ii de cult;
    k) organisme private acreditate să desfăşoare activităţi în domeniul protecÅ£iei copilului;
    l) alte instituÅ£ii publice sau private acreditate de Ministerul EducaÅ£iei, Cercetării, Tineretului ÅŸi Sportului ÅŸi de Ministerul Muncii, Familiei ÅŸi ProtecÅ£iei Sociale.
    ART. 59
    (1) ÃŽn vederea formării unor reÅ£ele de sprijin comunitar, complementare serviciilor de educaÅ£ie timpurie, unitatea de educaÅ£ie antepreÅŸcolară oferă:
    a) îndrumare ÅŸi consiliere a părinÅ£ilor;
    b) cursuri de educaÅ£ie parentală sau alte cursuri solicitate de părinÅ£ii/reprezentanÅ£ii legali ai copiilor;
    c) materiale suport (broÅŸuri, cărÅ£i, studii, postere, pliante etc.) pentru informarea părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali ÅŸi a altor membri ai comunităţii asupra dezvoltării copilului ÅŸi a cerinÅ£elor educaÅ£ionale ale acestuia;
    d) consilierea părinÅ£ilor/reprezentantului legal în vederea identificării de soluÅ£ii la problemele identificate în cazul copiilor cu cerinÅ£e educaÅ£ionale speciale.
    (2) Serviciile prevăzute la alin. (1) pot fi oferite de către instituÅ£ia de educaÅ£ie timpurie, independent sau prin centrele de resurse pentru părinÅ£i, centrele de resurse pentru educaÅ£ie ÅŸi dezvoltare, centrele de resurse ÅŸi perfecÅ£ionare, centrele de documentare ÅŸi informare ori, în parteneriat, prin centrele judeÅ£ene de resurse ÅŸi asistenţă educaÅ£ională, Casa Corpului Didactic sau alÅ£i parteneri educaÅ£ionali cu preocupări în acest domeniu.
    ART. 60
    (1) Orice persoană care lucrează în unitatea de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, precum ÅŸi părinÅ£ii/reprezentanÅ£ii legali pot identifica potenÅ£iali parteneri comunitari, instituÅ£ii publice/private sau persoane care să contribuie la creÅŸterea calităţii îngrijirii copiilor în cadrul unităţii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară ÅŸi, eventual, să devină persoane de sprijin pentru perioadele de criză ale unora dintre familii.
    (2) Unităţile de educaÅ£ie antepreÅŸcolară pot încheia parteneriate cu partenerii identificaÅ£i, cu respectarea prevederilor legale.
    ART. 61
    (1) Unităţile de educaÅ£ie antepreÅŸcolară vor încuraja participarea voluntarilor la activităţile desfăşurate în unitate, Å£inându-se cont de corespondenÅ£a dintre competenÅ£ele personale ÅŸi activităţile prestate.
    (2) Voluntarii care doresc să participe la activităţile din unităţile de educaÅ£ie antepreÅŸcolară vor solicita acest lucru, în scris, directorului/ÅŸefului de centru, urmând ca în contractul de voluntariat încheiat conform prevederilor legale în vigoare să se precizeze rolul, programul, limitele de competenţă stabilite ÅŸi agreate de comun acord.
    (3) Voluntarii beneficiază de o formare de minimum 8 ore înainte de a-ÅŸi începe activitatea în cadrul unităţii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară ÅŸi prezintă un certificat medical din care să rezulte că acesta nu se află în evidenÅ£ele medicale cu boli transmisibile ÅŸi este apt să desfăşoare activităţi cu copii.
    ART. 62
    ÃŽn vederea asigurării transparenÅ£ei ÅŸi creÅŸterii prestigiului social al unităţii ÅŸi al profesioniÅŸtilor care lucrează în ea, conducerea unităţii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară va aloca un spaÅ£iu destinat promovării parteneriatului cu familia ÅŸi comunitatea, a serviciilor oferite, precum ÅŸi a altor informaÅ£ii utile legate de dezvoltarea ÅŸi educarea copilului în intervalul de la naÅŸtere la 4 ani.

    CAPITOLUL VI
    Monitorizarea activităţii din creÅŸe ÅŸi alte unităţi de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară

    ART. 63
    (1) Ministerul EducaÅ£iei, Cercetării, Tineretului ÅŸi Sportului, în colaborare cu Ministerul Muncii, Familiei ÅŸi ProtecÅ£iei Sociale ÅŸi Ministerul Sănătăţii elaborează standarde naÅ£ionale de calitate pentru evaluarea activităţilor specializate vizate în cadrul unităţii în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, cum ar fi activităţile de: educaÅ£ie, menÅ£inere a stării de sănătate, nutriÅ£ie ÅŸi îngrijire a copiilor.
    (2) Controlul utilizării ÅŸi respectării reglementărilor din standardele naÅ£ionale de evaluare a progresului copiilor antepreÅŸcolari se realizează prin inspecÅ£ie, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (3) InspecÅ£ia se realizează prin misiuni comune ale reprezentanÅ£ilor instituÅ£iilor/departamentelor care au atribuÅ£ii de control la nivel central ÅŸi/sau judeÅ£ean/local, printr-un mecanism articulat de inspecÅ£ie.
    (4) Metodologia de lucru pentru inspecÅ£ia în unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se elaborează ÅŸi se aprobă prin ordin comun de către Ministerul EducaÅ£iei, Cercetării, Tineretului ÅŸi Sportului, Ministerul Muncii, Familiei ÅŸi ProtecÅ£iei Sociale ÅŸi Ministerul Sănătăţii.
    ART. 64
    Inspectoratul Åžcolar JudeÅ£ean/al municipiului BucureÅŸti îndeplineÅŸte următoarele atribuÅ£ii specifice:
    a) asigură încadrarea cu personal didactic a unităţilor în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, pe baza unei metodologii specifice elaborate ÅŸi aprobate de Ministerul EducaÅ£iei, Cercetării, Tineretului ÅŸi Sportului;
    b) asigură perfecÅ£ionarea profesională a educatorilor-puericultori;
    c) realizează îndrumarea metodologică a educatorilor-puericultori cu privire la organizarea ÅŸi desfăşurarea activităţilor de educaÅ£ie antepreÅŸcolară a copiilor;
    d) asigură servicii specializate pentru copiii cu cerinÅ£e educative speciale;
    e) monitorizează activitatea desfăşurată de personalul didactic din unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară;
    f) monitorizează aplicarea standardelor specifice de calitate, de referinţă, pentru nivelul antepreÅŸcolar;
    g) monitorizează aplicarea curriculumului naÅ£ional specific ÅŸi a standardelor privind progresul copilului, aprobate prin ordin al ministrului educaÅ£iei, cercetării, tineretului ÅŸi sportului ca Repere fundamentale în învăţarea ÅŸi dezvoltarea copilului de la naÅŸtere la 7 ani.
    ART. 65
    DirecÅ£ia de sănătate publică judeÅ£eană/a municipiului BucureÅŸti îndeplineÅŸte următoarele atribuÅ£ii specifice:
    a) realizează supravegherea stării de sănătate a colectivităţilor de copii din unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară;
    b) urmăreÅŸte realizarea în perioadele stabilite a programului de vaccinări a copiilor;
    c) urmăreÅŸte participarea anuală a personalului medical la programe de perfecÅ£ionare a pregătirii profesionale;
    d) controlează respectarea de către unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară a normelor igienico-sanitare;
    e) controlează dacă meniurile sunt stabilite în conformitate cu normativele prevăzute de lege ÅŸi nevoile nutriÅ£ionale ale copiilor;
    f) monitorizează activitatea specifică domeniului sănătăţii desfăşurată în unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară din sistem public ÅŸi privat.
    ART. 66
    Serviciul public de asistenţă socială de la nivelul municipiului, oraÅŸului, comunei sau, după caz, sectorului municipiului BucureÅŸti îndeplineÅŸte următoarele atribuÅ£ii specifice:
    a) fundamentează ÅŸi propune spre aprobare primarului diminuarea procentului contribuÅ£iei părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali;
    b) realizează planul de servicii pentru copiii expuÅŸi riscului de separare de părinÅ£ii lor înscriÅŸi în unităţile de educaÅ£ie antepreÅŸcolară;
    c) realizează evidenÅ£a creÅŸelor existente în sistem public ÅŸi privat ÅŸi a numărului de locuri disponibile;
    d) colaborează permanent cu inspectoratul ÅŸcolar judeÅ£ean ÅŸi autoritatea de sănătate publică a judeÅ£ului;
    e) comunică trimestrial direcÅ£iei generale de asistenţă socială ÅŸi protecÅ£ia copilului numărul de creÅŸe care funcÅ£ionează la nivel local ÅŸi numărul de copii înscriÅŸi.
    ART. 67
    AgenÅ£ia judeÅ£eană pentru plăţi ÅŸi inspecÅ£ie socială îndeplineÅŸte următoarele atribuÅ£ii specifice:
    a) controlează respectarea prevederilor legale privind diminuarea contribuÅ£iei părinÅ£ilor;
    b) controlează respectarea prevederilor legale privind accesul egal ÅŸi nediscriminatoriu al copiilor la serviciile oferite de creÅŸe;
    c) controlează respectarea standardelor minime de calitate specifice creÅŸelor;
    d) constată contravenÅ£ii ÅŸi, după caz, aplică sancÅ£iunile prevăzute de legile speciale care reglementează serviciile sociale, precum ÅŸi de art. 18 din OrdonanÅ£a de urgenţă a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea ÅŸi funcÅ£ionarea AgenÅ£iei NaÅ£ionale pentru Plăţi ÅŸi InspecÅ£ie Socială, aprobată cu modificări ÅŸi completări prin Legea nr. 198/2012;
    e) comunică trimestrial serviciilor publice de asistenţă socială, prin intermediul agenÅ£iilor teritoriale, evidenÅ£a furnizorilor de servicii sociale acreditaÅ£i să înfiinÅ£eze unităţile prevăzute la art. 1 alin. (1) ÅŸi (2).
    ART. 68
    Se recomandă efectuarea misiunilor de inspecÅ£ie ÅŸi control în echipe mixte formate din reprezentanÅ£i ai instituÅ£iilor menÅ£ionate la art. 64 - 67.

    CAPITOLUL VII
    FinanÅ£area creÅŸelor ÅŸi a altor unităţi de educaÅ£ie antepreÅŸcolară

    ART. 69
    FinanÅ£area unităţilor de educaÅ£ie antepreÅŸcolară organizate în sistem public, prevăzute la art. 5 din prezenta metodologie, se realizează din următoarele surse:
    a) bugete locale, pentru acoperirea cheltuielilor de personal pentru personalul didactic ÅŸi nedidactic ÅŸi a cheltuielilor de organizare ÅŸi funcÅ£ionare a creÅŸei, inclusiv pentru grupele/structurile din grădiniÅ£e ÅŸi centre de zi;
    b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;
    c) contribuÅ£ii lunare ale părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali, stabilite conform prezentei metodologii;
    d) donaÅ£ii;
    e) sponsorizări;
    f) alte surse legal constituite.
    ART. 70
    (1) PărinÅ£ii/ReprezentanÅ£ii legali ai căror copii beneficiază de servicii în cadrul creÅŸelor ÅŸi al altor unităţi de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară publice sunt obligaÅ£i la plata unei contribuÅ£ii lunare, a cărei valoare este stabilită prin dispoziÅ£ie a primarului, în funcÅ£ie de numărul de copii din familie ÅŸi de venitul mediu lunar brut cumulat al părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali calculat pe perioada de 6 luni anterioară înscrierii copilului, certificat prin adeverinÅ£a prevăzută la art. 22 alin. (1) lit. d).
    (2) Sunt scutiÅ£i de la plata contribuÅ£iei, sarcina fiind preluată de bugetul local, părinÅ£ii/reprezentantul legal care au în îngrijire copii ce sunt expuÅŸi riscului de separare de familie ÅŸi au aprobate planuri de servicii.
    (3) ContribuÅ£ia poate fi achitată ÅŸi prin tichete de creşă, tichete sociale ÅŸi/sau cupoane sociale, potrivit legii.
    ART. 71
    (1) ContribuÅ£ia lunară de întreÅ£inere a copiilor înscriÅŸi în unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară, suportată de părinÅ£ii/reprezentantul legal al acestora, se stabileÅŸte în funcÅ£ie de numărul efectiv de zile de prezenţă a copilului la programul zilnic.
    (2) Numărul de zile în care copiii au frecventat unitatea în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară este monitorizat prin registrul de evidenţă/prezenţă completat de asistenta medicală în colaborare cu educatorul-puericultor.
    (3) ContribuÅ£ia lunară a părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali la suportarea cheltuielilor pentru copiii înscriÅŸi la unitatea în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară se realizează cu plata în avans pentru o lună calendaristică.
    (4) ContribuÅ£ia lunară a părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor legali ai copiilor care au frecventat programul de creşă pe o perioadă de până la 3 zile lucrătoare este reportată pentru luna următoare.
    ART. 72
    (1) ContribuÅ£ia lunară de întreÅ£inere a copiilor înscriÅŸi în unităţile în care se oferă servicii de educaÅ£ie timpurie antepreÅŸcolară, suportată de părinÅ£ii/reprezentantul legal al acestora, se determină în funcÅ£ie de cheltuielile de întreÅ£inere, hrană ÅŸi gospodărie, obiecte de inventar, echipament ÅŸi cazarmament, materiale igienico-sanitare ÅŸi altele asemenea, precum ÅŸi de numărul de zile frecventate de copil în aceste unităţi.
    (2) Valoarea contribuÅ£iei se stabileÅŸte în următoarele cote procentuale ÅŸi nu poate depăşi 20% din costul mediu lunar de întreÅ£inere în unitatea publică în care se oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară.
 ______________________________________________________________________________
| Venit mediu brut lunar cumulat |      Număr copii      | Cotă procentuală    |
| al părinÅ£ilor/reprezentanÅ£ilor |                       | contribuÅ£ie părinÅ£i |
| legali                         |                       |                     |
|________________________________|_______________________|_____________________|
| peste 700 lei                  | un copil              |         20%         |
|                                |_______________________|_____________________|
|                                | 2 sau mai mulÅ£i copii |         10%         |
|________________________________|_______________________|_____________________|
| între 225 - 699 lei            | un copil              |         10%         |
|                                |_______________________|_____________________|
|                                | 2 sau mai mulÅ£i copii |          5%         |
|________________________________|_______________________|_____________________|

    (3) Costul mediu lunar de întreÅ£inere se stabileÅŸte diferenÅ£iat, în funcÅ£ie de tipul creÅŸei, respectiv centru de zi sau grupe de educaÅ£ie antepreÅŸcolară înfiinÅ£ate pe lângă grădiniÅ£e, ÅŸi se aprobă anual prin act administrativ al instituÅ£iei care are în administrare creÅŸa.

    CAPITOLUL VIII
    DispoziÅ£ii finale

    ART. 73
    Prevederile prezentei hotărâri sunt aplicabile ÅŸi creÅŸelor înfiinÅ£ate conform Legii nr. 263/2007 privind înfiinÅ£area, organizarea ÅŸi funcÅ£ionarea creÅŸelor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
    ART. 74
    La data aprobării prezentei metodologii, conducerile unităţilor care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară vor lua toate măsurile necesare pentru reorganizarea acestora, cu sprijinul autorităţilor administraÅ£iei publice locale ÅŸi al inspectoratelor ÅŸcolare judeÅ£ene/al municipiului BucureÅŸti, până la începerea anului ÅŸcolar 2013 - 2014.
    ART. 75
    Autorităţile administraÅ£iei publice locale, în colaborare cu inspectoratele ÅŸcolare judeÅ£ene/al municipiului BucureÅŸti, cu participarea părinÅ£ilor, a operatorilor economici, a societăţilor umanitare, a organizaÅ£iilor neguvernamentale ÅŸi a altor persoane fizice sau juridice asigură condiÅ£iile necesare organizării ÅŸi funcÅ£ionării unităţilor care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară, inclusiv hrana, odihna, transportul, protecÅ£ia vieÅ£ii ÅŸi sănătăţii antepreÅŸcolarilor, cu respectarea legislaÅ£iei în vigoare ÅŸi a drepturilor copilului.
    ART. 76
    Unităţile care oferă servicii de educaÅ£ie antepreÅŸcolară elaborează, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii, Regulamentul intern.
    ART. 77
    Anexele nr. 1a) - 1c) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ANEXA 1a)
    la metodologie

    Recomandări privind raportul adult/copil ÅŸi mărimea maximă a grupei
 _______________________________________________________
|    Vârsta copiilor   | Raport adult/ | Mărimea maximă |
|                      | copii pe tură | a grupei       |
|______________________|_______________|________________|
| Sugari (grupă mică)  |      1/4      |        7       |
|______________________|_______________|________________|
| Copii de 1 - 2 ani   |               |                |
| (grupă mijlocie)     |      1/5      |        9       |
|______________________|_______________|________________|
| Copii de 2 - 3 ani   |               |                |
| (grupă mare)         |      1/6      |        9       |
|______________________|_______________|________________|

    ANEXA 1b)
    la metodologie

    Estimarea numărului ÅŸi a structurii pe funcÅ£ii a personalului necesar într-o unitate cu 50 de copii
 ________________________________________________________
|       FuncÅ£ia        |            Nr. norme            |
|______________________|_________________________________|
| Director/Åžef centru  | 1 pe unitate                    |
|______________________|_________________________________|
| Administrator        | 1/2 pe unitate                  |
|______________________|_________________________________|
| Educator-puericultor | 1 pe tură, la nivel de grupă    |
|______________________|_________________________________|
| Medic                | 1/4 pe unitate                  |
|______________________|_________________________________|
| Asistent medical     | 1 pe tură, la nivel de unitate*)|
|______________________|_________________________________|
| Bucătar              | 1 pe unitate                    |
|______________________|_________________________________|
| Ajutor bucătar       | 1 pe unitate                    |
|______________________|_________________________________|
| ÃŽngrijitor           | 1 pe tură, la nivel de grupă    |
|______________________|_________________________________|
    *) ÃŽn unităţile cu mai mult de 50 de copii se va adăuga câte 1/2 normă de asistent medical/tură pentru fiecare 50 de copii în plus.

    ANEXA 1c)
    la metodologie

                         Tipuri ÅŸi număr de activităţi

 ______________________________________________________________________________
|Nr. |   Categorii de activităţi de învăţare  | Sugari | Copii de  | Copii de  |
|crt.|                                        |        | 1 - 2 ani | 2 - 3 ani |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
|  1 | Jocuri                                 |      2 |         4 |         6 |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
|  2 | Activităţi artistice ÅŸi de îndemânare  |      1 |         2 |         2 |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
|  3 | Activităţi de muzică ÅŸi de miÅŸcare     |      1 |         2 |         3 |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
|  4 | Activităţi de creaÅ£ie ÅŸi de comunicare |      1 |         3 |         4 |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
|  5 | Activităţi de cunoaÅŸtere               |      1 |         2 |         3 |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
|  6 | Activităţi în aer liber                |      3 |         4 |         6 |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
|      Total activităţi/săptămână:            |      9 |        17 |        24 |
|_____________________________________________|________|___________|___________|

    NOTÄ‚:
    Numărul de activităţi menÅ£ionat în tabel este recomandat de specialiÅŸti ca minim.
    Activităţile de învăţare prezentate se desfăşoară cu întreaga grupă sau cu grupuri mici, conform unei planificări, astfel încât să fie cuprinse toate de-a lungul unei săptămâni.

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Ads Area