MINISTERUL SĂNĂTĂȚII – ÎN SLUJBA CETĂȚEANULUI SAU A SISTEMULUI PRIVAT?

OUG NR. 25/2020, CARE MODIFICĂ LEGEA SĂNĂTĂȚII A FOST PUBLICATĂ!
MINISTERUL SĂNĂTĂȚII – ÎN SLUJBA CETĂȚEANULUI SAU A SISTEMULUI PRIVAT?

   Mult discutata ordonanță de urgență care modifică Legea sănătății a fost publicată miercuri, 12 februarie a.c.
   Federația SANITAS a solicitat oficial retragerea ei, însă acest lucru nu s-a întâmplat. Fiind puși în fața faptului împlinit, ne exprimăm din nou, în mod public îngrijorarea față de efectele pe care prevederile acesteia le vor avea, pe termen lung, asupra sistemului public de sănătate, asupra salariaților și negreșit asupra beneficiarilor serviciilor reglementate în actul legislativ.
   ÎN PRIMUL RÂND, continuăm să ne întrebăm de unde caracterul de urgență al demersului, din următoarele perspective:
 Legea 95/2006, la art. 52, alin. 2 lit. c), prevedea deja că atunci când capacitatea sistemului public este depășită de nevoile populației, aceasta poate fi completată cu servicii oferite de sistemul privat.
”Art. 52 (1) Implementarea programelor naționale de sănătate se realizează prin...
(2) În înțelesul prezentei legi, unitățile de specialitate sunt:
...c) furnizori privați de servicii medicale pentru serviciile medicale care excedează capacității furnizorilor publici de servicii medicale;”
”Liberalizarea” serviciilor medicale de urgență devine efectivă în aprilie 2021, deci exista timp suficient de pregătire a unei astfel de măsuri, eventual în urma unui studiu de impact bine realizat și a unei largi consultări a partenerilor sociali și a societății civile.
Considerăm că fără o analiză reală de impact și fără dezbateri reale, acestea sunt măsuri fără precedent, care vor destabiliza tot sectorul public de urgență, de la serviciile de ambulanță până la SMURD și UPU, fără excepție.
Deschiderea accesului nelimitat al furnizorilor privați la bugetul de stat prin care este finanțat sectorul public de urgență este un pas care înseamnă că în câțiva ani vom împărți sumele cu toți furnizorii care vor apărea pe piață în urma acestei decizi, ducând negreșit la reducerea finanțării sectorului public în favoarea celui comercial. Spunem nelimitat, deoarece OUG 25/2020 aduce o modificare a Legii 95/2006 care permite decontarea ”Cheltuielilor pentru îngrijirea pacienților aflați în stare critică sau cu acuze ce ridică suspiciunea unei afecțiuni acute grave...”. Astfel, când vorbim despre ”suspiciune” și ”stare critică”, toți cei din sistem știm cât de mare este spațiul de manevră în această zonă!

 
ÎN AL DOILEA RÂND, suntem profund îngrijorați de faptul că un astfel de act pune sistemul public de sănătate într-o relație concurențială directă cu cel privat, o altă anomalie, deoarece sistemul privat de sănătate ar trebui să fie complementar celui de stat.
Declarațiile guvernamentale se concentrează pe ideea avantajului pacientului care, din acest moment are posibilitatea de a alege între serviciile oferite de instituția publică și cea privată de sănătate, FĂRĂ COSTURI SUPLIMENTARE!
Avantajul pacientului, eventual, doar al celui din orașele mari cu spitale private multe!!!!! Restul vor rămâne cu spitalele mici de stat, subfinanțate și mai mult decăt în prezent și cu o lipsă uriașă de personal din cauza migrării specialiștilor către unitățile private ce se vor înfrupta legal și nestingherite din bugetul de stat.

   SANITAS consideră argumentul ”ÎN AVANTAJUL PACIENTULUI”, cu care Guvernul încearcă să își atragă de partea lui societatea civilă, o capcană, deoarece:
a. Ordonanța prorogă coplata pentru serviciile medicale din privat numai până în aprilie 2021. Nimic nu garantează că această măsură se va păstra și după această dată sau chiar mai devreme, astfel că pe termen lung, accesul pacienților la servicii medicale va fi îngreunat. În acest sens, atragem atenția asupra ultimei declarații a Patronatului Furnizorilor de Servicii Medicale Private –PALMED, conform căreia ” ia în considerare să nu mai semneze contractele anuale cu Casa Națională de Sănătate, pe baza cărora se decontează serviciile în sistemul privat, fiind profund nemulțumit de decizia Guvernului de a proroga termenul pentru coplată până la 1 aprilie 2021.”!
b. Pe termen scurt și mediu, nu toate spitalele publice vor putea să concureze, în mod real cu cele private în ceea ce privește dotarea cu aparatură medicală performantă, accesul la tehnologie de ultimă oră sau calitatea serviciilor conexe – cazare, masă etc. Este profund incorect ca cele două sisteme să fie puse în relație concurențială directă, după ce timp de 30 de ani, autoritățile au făcut prea puțin pentru dotarea tehnică și materială a spitalelor publice și pentru creșterea calității serviciilor medicale!
c. Prin acordarea accesului nelimitat al spitalelor private la programele naționale de sănătate, spitalele publice își vor diminua, în realitate, fondurile. Să ținem seama doar de faptul că, anul trecut, au fost alocate acestor programe 1,3 miliarde de euro. Din momentul intrării în vigoare a acestei OUG, banii respectivi vor fi, practic, împărțiți între cele două sisteme. Și realitatea ne-a arătat nouă, sindicatelor, că bani mai puțini înseamnă, mai devreme sau mai târziu, dispariția unor locuri de muncă, ceea ce îi va afecta direct pe membrii noștri de sindicat!
d. Astăzi, nu toate serviciile medicale oferite prin Programele naționale de sănătate sunt decontate la adevărata valoare. Instituția privată, care privește serviciul medical ca pe un business, se va orienta către acele servicii care sunt decontate la nivel ridicat. Înțelegem această opțiune care, din punctul ei de vedere, este corectă. Însă spitalele publice vor rămâne să ofere și, implicit, să deconteze mai multe servicii dintre cele subevaluate, ceea ce înseamnă din nou limitarea resurselor financiare!
În concluzie, o asemenea măsură, este în discordanță atât cu principiile sistemului de asigurări de sănătate din România cât și cu structura și modul de finanțare al sistemului public de sănătate și crează un avantaj vădit sistemului privat cu consecințe grave asupra necesității dezvoltării și îmbunătățirii sistemului public în detrimentul accesului la servicii medicale de calitate pentru toți românii!

   Nu ne rămâne decât să ne luptăm în continuare pentru a convinge parlamentarii români să analizeze conștient și responsabil spre ce se îndreaptă sistemul sanitar din România, atunci când ordonanța va ajunge pe masa lor!

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Ads Area